Zondag 30 september

30 september 2012 - Wairoa, Nieuw-Zeeland

Vannacht is de tijd verzet en dus is het nu zomertijd en dat betekent dat het nu elf uur verschil is met Nederland. Als de tijd in Nederland verzet wordt dan is het twaalf uur. Om zes uur keken Pat en ik naar een kerk uitzending, die Pat altijd kijkt. Nadat dit afgelopen was ging Pat koken en ik skypen, de was afhalen die de hele nacht had gehangen en later arretjescake maken. Tegen half elf starten we de auto om gezamenlijk naar de kerk te gaan. Hier ontmoeten we iedereen en kon de dienst beginnen. In het midden van de dienst komen kinderen die na de dienst met ons meegaan binnen. We waarschuwen dat ze eerbiedig en rustig moeten zijn of dat ze buiten gaan spelen. Dit doen ze, want ze weten ondertussen hoe het werkt. In de dienst start de man met een korte terugblik naar vorige week, dus Johannes. Vandaag keken we naar Jezus. We starten met Psalmen 145 (een paar verzen hiervan) en Psalmen 146, hierin staan hoe goed Jezus is met enkele namen erbij. Het volgende gedeelte is Mattheus 12: 15-21 (de profetie vervuld) en later gekeken naar Mattheus 12 de verzen 9-14 (de eerste genezing op de sabbat). Het is tijd voor het heilig avond maal. Ralph begint hierna met het herhalen van Psalm 146 en vertelde wat het voor indruk kan maken. Hier werd de vergelijking gemaakt naar het verhaal over de vijf broden en twee vissen. Hier werd lichamelijk gevoed, Jezus voed in deze Psalm ons ook geestelijk. Hij verteld ook dat er bijzonder probleem kan zijn en dat is dat we soms niet weten dat we een probleem hebben. Dus bijvoorbeeld dat je gevoed moet worden, zonder dat je het zelf weet. Daarnaast vertelt hij ons dat Jezus ons liefde wil geven en Jezus kijkt naar ons met alles wat we hebben. Het volgende gedeelte is Matteus 26: 17-25 (de voorbereiding van de paasmaaltijd, het verraad voorzegt). Dit verteld dat Petrus met Jezus wil sterven en hem niet wil verlaten. Alleen is het anders gegaan. Verder gingen we met vers 36-46 (Getsemane), hieruit kon het volgende gehaald worden: ‘Niet jouw wil maar Uw wil geschiede’. Handelingen 16: 6-18 (Door Macedonië) is het laatste gedeelte. Hier kwam de eerste apostel in Europa. Lydia’s hart werd geopend. Dat was werkelijk een wonder. Dingen gebeuren zoals Jezus wil en soms weten we niet wat of waarom. Laat het aan Hem over. Hier konden we weer mee vooruit. Vervolgens gingen we met de kinderen en de mensen van de kerk naar de Wichers farm waar een maaltijd wordt genuttigd. Over de kinderen. Er waren vandaag veel kinderen, ook die zich niet hadden gemeld. Natuurlijk konden deze kinderen ook mee. Een meisje met een baby die van haar was ging ook mee. Iedereen is welkom en wordt geaccepteerd. Erg bijzonder om te zien. Eenmaal aangekomen renden de kinderen overal naar toe en kennen de weg. Ondertussen maakten we het eten warm en voorzien de mensen van drinken. Het eten was klaar dus konden we de bel luiden zodat iedereen aan tafel zat. Er was voldoende en iedereen genoot. Na het eten gingen ze een Bijbelverhaal lezen en erover praten. Sharon en ik gingen afwassen zodat alles schoon was. De kinderen hebben trouwens een eigen plek. In huis kunnen ze naar de toilet en alleen lopen in de hal en de keuken. Het gebouw, een oude school met gymzaal achter het huis is bestemd voor deze activiteiten. Alles was schoon, het verhaal was verteld en zodoende konden de kinderen weer spelen. Ondertussen liepen we rond om op de kinderen te letten en te praten. Op het laatste maakt Ralph met alle kinderen een ritje op de gaitor (de auto met zes wielen). Na dit bracht Ralph ze naar huis, samen met de mensen van de kerk. Zodoende hadden wij alle tijd om alles schoon te maken en eten te maken. De arretjescake was natuurlijk niet vergeten tijdens een kop koffie of thee. Nu was ook deze dag voorbij en is de laatste avond voor mij aangebroken bij de familie Wichers. In de avond hebben we van alles gedaaan, bijvoorbeeld televisie gekeken, mails verstuurd, gelezen enzovoort. Morgen ga ik naar Napier om speciaal te kijken naar de Art deco stijl.

1. Gerrie:
    5 oktober 2012
    hoi paula, ik geniet van je verhalen en foto's. prachtig allemaal. ik hoop dat het goed met je gaat. daar ga je de zomer tegemoet, terwijl wij hier naar de winter gaan. op dit moment is het hier regenachtig met heeel veel wind. en ook nog koud. nog een fijne tijd gewenst. knuffel en groet uit dalfsen.