Dinsdag 13 november

13 november 2012 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Akaroa is de plaats waar ik vandaag naar toe ging. Hier heb ik twee trips geboekt. Vandaag stond het zwemmen met Hector dolfijnen op het programma en morgen een Habour nature cruise. ’s Ochtends haalt een busje mij op van de hostel. Een vriendelijke buschauffeur haalt mij op. Nadat het busje redelijk vol was gaan we richting Akaroa. Onderweg maken we nog enkele stoppen om foto’s te maken, onder andere bij de Hilltop Taverni.  Hier is een fantastisch uitzicht over Akaroa. Dit plaatsje ligt in een vulkaan en is zeker uniek. Rond elf uur zijn we er. Akaroa ligt aan een groot meer en om er te komen reden we door andere plaatjes. Dit zijn kleine badplaatsjes, waar het in de zomer erg druk is. Eenmaal aangekomen heb ik nog een paar uurtjes om door het plaatsje te lopen, de vuurtoren te bekijken en naar het hostel te lopen. De buschauffeur was zo aardig om mij bijna voor het hostel af te zetten. Tegen half twee ging het dan echt gebeuren, zwemmen met Hector dolfijnen. We waren met een groep van ongeveer tien mensen. Hier zaten nog drie Nederlanders in. Eenmaal in het duikpak, konden we in de boot en opzoek naar de Hector dolfijnen. Onderweg kregen we uitleg over deze dolfijnen. Het is het kleinste soort en alleen te zien in Nieuw-Zeeland. Het is geen commercieel gebeuren, want ze bekijken of de dolfijnen positief reageren op ons bezoek. Als dit niet het geval is, dan laten we de dolfijnen met rust en gaan verder. Net zolang als de dolfijnen positief reageren en zin hebben om te spelen. Deze Hector dolfijnen reageren sterk op geluiden en komen hierop af. De eerste keer  dat we twee dolfijnen zien, hebben ze niet veel interesse in ons en dus gaan wij verder. Een tijdje later komen we weer dolfijnen tegen. Het zijn er nu  drie. Gelukkig reageren ze positief en mogen wij het koude zeewater in. In het water is het even koud, maar daarna valt het gelukkig mee. De dolfijnen zijn best nieuwsgierig. Het is grappig want op de boot zie je ze en in het water heb je niet zoveel zicht. Vanaf de boot attenderen ze ons als de dolfijnen bij ons zijn. Een geweldige ervaring. Het is echt bijzonder als dolfijnen langs en om je heen zwemmen. Na ongeveer drie kwartier moesten we uit het water en krijgen we een warme douche. Het was een warme slang die je achter je pak kreeg. Erg aangenaam kan ik wel vertellen. Op de terugweg kregen we een chocolademelk en konden we onder een warme douche. Na deze ervaring ben ik door het dorpje gelopen en heb een strandwandeling gemaakt. Fijn om zo aan het water te genieten. Opeens komt er nog een hondje aangestormd. De baas schreeuwde nog wel, maar zag al snel dat ik het niet erg vond. Na een begroeting en een knuffel ging het hondje weer mee. Op dat moment begon ik toch wel meer te realiseren dat het bijna voorbij was en thuis een andere grotere lieve hond op mij wacht. Het heeft twee kanten. Hier is het ontzettend leuk en geniet ik van alles. Aan de andere kant wachten, dat hoop ik natuurlijk, verschillende mensen op mij,  die ik ook weer wil zien. Zo vliegt de tijd weer voorbij. Gelukkig hebben we nog een volle planning voor de laatste dagen. Weer bij het hostel aangekomen, schijnt de zon nog volop en ga ik op de veranda zitten waar ook twee Duitsers zitten. Mijn Duits wordt weer getraind. Een betere oefening kan je niet krijgen. De pie staat in de oven en zo heb ik nog de gelegenheid om te skypen. Na iedereen jaloers te hebben gemaakt, ga ik eten en de avond invullen met verschillende dingen.