Zaterdag 6 oktober

6 oktober 2012 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Het is alweer zaterdag en om tien uur begin deeen city walk met gids. Bij aankomst bleek dat ik alleen was, dus kon ik veel vragen stellen en kon de gids mij veel informatie geven. Ze vertelde over hoe Wellington langzamerhand is ontstaan. Eén van mijn vragen was dan ook hoe het komt dat er zoveel verschillende stijlen in de gebouwen te zien zijn. Het komt omdat telkens in andere perioden bijgebouwd werd en er geen geld was om op de historische manier te bouwen. Daarnaast hebben ze een aardbeving gehad die meerdere gebouwen verwoest heeft. Ze vroeg naar mijn interesses en paste haar verhaal hierop aan, wat voor mij erg gunstig was. Zo heeft ze verteld over de verschillende sculpturen in de stad, over de gebouwen en dergelijke. Daarnaast gaf ze tips waar ik zeker naar toe moest gaan. Na een uur kwamen we aan bij een oude bank, waar nu diverse luxe winkels in gevestigd zijn. Hier was een klok, deze liet om het uur een verhaal zien. Nergens was dit beschreven. Dus had ik even geluk dat ik toch met de tour mee was gegaan. Met een bak koffie in de hand gingen we verder om uiteindelijk aan te komen bij de regeringsgebouwen. Hier is het ook mogelijk om een rondleiding te krijgen. Uiteindelijk eindigen we bij de Old Paul’s Church. Dit is een prachtige houten kerk, waar Engelsen naar toe kwamen. Dit was zeker te herleiden aan de bouw, foto’s en de vlaggen die er hingen. Hier ging de gids weg en zodoende kon ik nog nagenieten in de kerk. Hier na ging ik naar het parlement, om hier een rondleiding te volgen. Een kwartier van te voren moest je je melden en zodoende had ik tijd om rustig te eten. Ook moest iedereen van te voren alles laten scannen en controleren. Gelukkig mocht ik naar binnen om eerst een film te zien, die over het gebouw en de dagelijkse bezigheden ging. Er zijn verschillende regeringsgebouwen, die allemaal uit verschillende perioden zijn. Er is veel variatie, zowel van binnen als van buiten. In de rondleiding kregen we informatie over de historie, de bibliotheek en de werkzaamheden. Als iemand van plan is om naar Wellington te gaan, raad ik dit zeker aan. Het lijkt saai maar de gebouwen zijn vanbinnen erg mooi en inspirerend om te zien. Helaas mochten we geen foto’s maken. Na deze tour ging ik naar New Paul’s Church. Dit was in vergelijking met de andere kerk niet zo aantrekkelijk. De verschillen waren duidelijk te zien in de bouwstijl. In de kerken worden geen diensten meer gehouden. Wel concerten en andere activiteiten. In de laatste kerk ontmoet ik een vrouw en vraag aan haar naar kerken en de rest rondom geloof. Ze vertelt me dat er een Baptisten kerk is, niet zo heel ver van mijn hostel. Het informatiecentrum had mij een adres gegeven, maar ik kon daar geen kerk vinden. En op de kaart stonden alleen katholieke kerken. Vandaar dat ik blij was met haar informatie. Later op de dag heb ik e.e.a. na gekeken op internet. Na dit bezoek had ik nog tijd over om naar het museum van Wellington City & Sea toe te gaan. Dit gaat over de historie van The Wahine Disaster en Wellington. Het gaat over het leven in Wellington, Maori en de afschuwelijke gebeurtenis van the Wahine Disaster. Deze boot is een paar jaar geleden gezonken. Als je de film zag, kreeg je zeker kippenvel en goede moed om met de ferry naar het Zuider eiland te gaan. Ik kon nog net voor sluitingstijd van de winkels dingetjes doen zoals foto’s maken van een park en enkele straten. Terug bij het hostel kon ik koken en verder gaan met school bezigheden.