Zaterdag 10 November

10 november 2012 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Vandaag stond een bus tour gepland. Hiermee gingen we door Christchurch en Sumner en een aantal andere stopplaatsen. De bus was niet een gewone bus maar een Engelse dubbeldekker. Dit komt doordat Christchurch een Engelse stad is. Door de dubbeldekker hadden we goed uitzicht. De man die vertelde over de stad en andere dorpjes waar we naar toe gingen, was een man die zeer vriendelijk was en die met passie vertelde. Later bleek dat hij een christen was en dat nog twee christelijke mensen in de bus zaten. Het viel hun op dat hij een christen was, omdat hij zo enthousiast over de kerken vertelde. Dit was erg grappig en zo hadden we een kort gesprek erover. Zo zie je maar weer dat je overal christenen tegen komt. In Sumner hadden we een pitstop. Dit is een klein plaatsje buiten Christchurch die ook getroffen is door de aardbeving. De weg naar dit plaatsje en de andere kleine plaatsjes zijn weer open en zo konden we ook dit getroffen gebied zien. Het was zeer  indrukwekkend. Op de heuvels zag je halve huizen staan, die voor het oog zo naar beneden konden storten. Gelukkig stonden er allemaal containers op die kant van de weg. Ook hier zijn een aantal containershops, die ook te vinden zijn in Christchurch. Alleen is het veel kleiner en zijn er geen containers opgestapeld. Zo keerden we weer terug naar Christchurch waar de tour eindigde. Nu wou ik naar de containershops lopen, maar werd ik aangesproken door een gids van de art galerie. Hij zag dat ik foto’s aan het maken was van de gebouwen en vroeg of ik geïnteresseerd was in een rondleiding rond de kunstobjecten rond het museum. Vanuit het museum gaven ze rondleidingen omdat het museum gesloten was door de aardbeving en ze zodoende kunst buiten hadden geplaatst. Natuurlijk kon ik hier geen nee tegen zeggen. De tijd had ik ervoor en het is nooit weg om over de achtergrond van de kunstobjecten wat te horen. Het was een korte rondleiding, maar zeker de moeite waard. De kunst was voornamelijk gemaakt door plaatselijke kunstenaars, die zeker een inspiratie zijn. Wat ik zelf erg interessant vond, dat een kunstenaar een wegwijzer had gemaakt met allemaal bekende namen van beroemde kunstenaars met de bijbehorende kunstwerken in de richting waar ze zich bevonden met de afstanden erbij. De kunstenaar wou hiermee uitdrukken dat we vaak druk bezig zijn met beroemde kunstenaars maar de plaatselijke kunstenaars vergeten en we hier bij de art galerie zijn en hiernaar moeten kijken. Vaak kijken wij mensen naar grote beroemde dingen en niet naar de kleine dingen die even inspirerend kunnen zijn. Na deze rondleiding kon ik mijn weg vervolgen naar de containershops. Wat  is dit goed bedacht. Het geeft een vrolijke uitstraling en het heeft een nuttige functie. Zo creëer je snel een nieuw centrum. Allerlei winkels zijn hier te vinden. Van alle soorten is er wel één te vinden. Ondertussen zijn er wat optredens van de lokale bevolking die amuserend zijn. Na alles te hebben gezien zoek ik de supermarkt op. Naar wat heen en weer gelopen te hebben had ik het gevonden. Zo kon ik de laatste spullen halen. Zo kon ik terug naar de hostel. tegen de avond begint het te motregenen en roepen de mensen ons van buiten om te vertellen dat de zon ondergaat en dat het een fantastisch zicht geeft. Zo stormt iedereen naar buiten en pakken later de fototoestellen erbij om dit vast te leggen. Even later zien we een dubbele regenboog. Zo staan we met elkaar heerlijk in de regen buiten te genieten van de zonsondergang en de dubbele regenboog. Dit gaf een gezellige sfeer.