Woensdag 19 september

19 september 2012 - Wairoa, Nieuw-Zeeland

Om acht uur ontbeten we gezamenlijk. Voor de tijd heb je de tijd om je eigen ding te doen. Zo heb je de tijd om de Bijbel te lezen. In Nieuw-Zeeland hebben ze stille tijd en lezen ze de Bijbel niet na het eten. Zo kan iedereen de Bijbel voor zichzelf lezen en bestuderen en dit herhaalt zich elke dag. Na het ontbijt maakten we ons op voor het vertrek naar Opoutama beach. Hier was een strandhuis waar ze een paar keer per jaar komen en waar andere mensen komen voor de vakantie. Bij het strandhuis zochten we dennenappels. Deze dennenappels worden in plastic zakken gedaan. Opoutama, Ralph en PatAlle open dennenappels bij elkaar en alle gesloten of deels gesloten dennenappels bij elkaar. Deze dennenappels worden verkocht aan mensen en de opbrengst ervan gaat naar Maori Postal Sunday School Movement in Wanganui. Dennenappels worden hier gebruikt om vuur te maken. Kranten en dennenappels worden in de kachel gedaan en zo ontstaat er sneller een vuur. Onder het dennenappels zoeken kwamen we brandhout tegen dat we ook meenamen. Zo was de laatruimte helemaal vol met dennenappels en brandhout. Lili, de hond kon er amper bij in. Grappig was dat de dennenappels overal lagen en dat je door de bossen moest lopen om ze te rapen. We hadden alles gehad waar het veilig was om dennenappels te rapen. Ralph had een opening gemaakt waar meer dennenappels lagen bij een helling en vroeg of dat ik deze wou pakken. Gelukkig lag er een tak die stevig genoeg was om erop te zitten en zo veel dennenappels te pakken. Op een gegeven moment zei ik tegen Ralph: ‘gek he je vertrouwd nog eerder op een tak dan op God’ en we moesten lachen. Na bijna alle dennenappels te hebben gepakt zag ik onder de bossen nog meer en probeerde erbij te komen. Het lukte, maar je moest niet kijken hoe. Zo hadden we met elkaar zestien grote plastic zakken bij elkaar gezocht. Na alles op de laatruimte te hebben gezet konden we alles opruimen. Onderweg gingen we nog naar een bos om te kijken voor meer brandhout. Dit moest met een motorzaag gedaan worden en dus konden Patt en ik nog meer denneappels rapen en Freesia’s. Zo er was geen plek meer voor meer dingen dus konden we zo naar huis. Onderweg hadden we een ijsje gekocht om de dag af te sluiten. In huis aangekomen konden we alles opruimen en leerde Ralph mij rijden op twee verschillende voertuigen (de auto met een grote laatruimte en een soort autootje met zes wielen die een kleine kooi achterop heeft. Zo was ook de tweede dag voorbij en konden we heerlijk slapen.

1. Johan en Sinie:
    24 september 2012
    Hallo Paula
    Wij genieten van jou reisverhalen.
    Ik vindt je erg dapper hoor daar aan de andere kant van de wereld.
    Het was ook heel bijzonder jou zomaar even te zien toen we zondag 16 sept bij jou ouders waren.
    Bij deze nog gefeliciteerd met je vaders verjaardag.
    Ook bedankt voor de mooie kaart.
    Paula pas goed op je zelf en geniet nog even.
    Gr. Johan en Sinie