Dinsdag 18 september

18 september 2012 - Wairoa, Nieuw-Zeeland

’s Ochtends na een goed ontbijt bracht Cathy mij naar Ray Brown. Dit is de man waar mee ik zondag mee naar de kerk ben geweest. Met Ray en twee andere mannen gingen we richting Wairoa waar ik Ralph en Patt ging ontmoeten bij een school. Bij deze school deelden we het nieuwe testament pocket Bijbels uit aan de kinderen daar. De school is een high school waar de kinderen tot 16 jaar naar toe gaan vanaf de basisschool. Op alle scholen dragen de kinderen een uniform, dit geldt alleen niet voor de universiteit. Ray vertelde de kinderen kort en bondig over de Bijbel en wat ze ermee kunnen doen. Aan de uitgang stonden wij om de kinderen de Bijbel te geven. De kinderen hadden een keuze, het was niet verplicht om een Bijbel aan te pakken. Dit moment ging erg snel voorbij en we hadden bijna alle Bijbels uitgereikt. Nu was het tijd voor een bak koffie in een café aan de rivier. Het was een gezellig café waar we uitgebreid konden praten. Een tijd later ging iedereen zijn weg en ging ik met Ralph mee om naar de winkels om oud voedsel op te halen bij de bakker en de supermarkt wat bestemd was voor de varkens. Dit wordt elke dinsdag en vrijdag gedaan. Ondertussen ontmoette ik veel mensen en merkte al snel dat Ralph en Patt veel contacten hebben in de stad en dat iedereen het werk waardeert (werken voor scholen, werken met kinderen en dergelijke). Nadat alles is opgehaald is het tijd om naar het huis te gaan en te eten. Onderweg vroeg Ralph of ik nog naar een oudere mevrouw wou die uit Nederland komt. Waarom niet en we gingen er langs voor een bezoek. Ze waardeerde het en we gaan even later verder. Het huis ligt buiten de stad en ligt in een prachtig gebied met uitkijk op een rivier. Wat wil je nog meer. Na een korte rondleiding gingen Ralph en ik naar een bejaardencentrum om daar de mensen een bezoek te brengen. Tijdens het zingen kwamen we binnen en konden zitten, luisteren of meezingen. Dat laatste kon ik niet bepaalt, het waren onbekende liederen voor mij. Aan de gezichten van de mensen kon je zien dat ze genoten, een lust om te zien. Na het zingen, deelde ik cupcakes uit die Patt had gebakken. Ondertussen maak je een praatje en zo is de tijd voorbij om terug te gaan. Voordat dit gebeurde hoorden ze dat ik een bloemist was. Het activiteitenteam vroeg me of ik terug wou komen om een middag te helpen. We hebben een afspraak gemaakt en Ralph en ik gaan naar de auto. Onderweg gingen we naar Lili, een vrouw uit de kerk van Ralph en Patt. Ze is geopereerd en kan een tijd niet naar de kerk. Ze was niet in huis vertelde de buren. We wilden net weg gaan en op dat moment komt ze net met haar dochter terug. Na een warme begroeting gaan we naar binnen, praten en drinken daar. Wat was ze verrast door het bezoek. Het is een vrouw die zeer positief was ondanks alles, gaaf om dat te zien. Na een tijd, langer dan we hadden gedacht gaan we naar huis om de varkens te voeren, het nieuws te zien en te eten. Na een heerlijke maaltijd, zowel voor de varkens als voor ons praten we na, doen we andere dingen en gaan we slapen. Zo is de eerste dag voorbij op Wichers farm, zo wordt het genoemd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade