Donderdag 20 september

20 september 2012 - Wairoa, Nieuw-Zeeland

Vandaag ging ik met Patt mee naar de basisschool in het centrum van Wairoa. Hier gaf Patt Bijbellessen. Ze zong met de kinderen en vertelde een verhaal. Daarna gingen de kinderen zelfstandig aan de slag met een werkblad. Hierop stond een tekening en een puzzel. De tekeningen konden ze inkleuren en de tafel in de tekening konden ze vullen met eten. Vandaag ging het over het verhaal van de zeven wijnvaten waar Jezus het water in de wijnvaten veranderde in wijn. Het was maar even dat we bij elke klas waren, maar de kinderen genoten. Op de school was er ook een politieagent die les gaf in fietsen. Dus we moesten bekijken welke klassen we wel of niet konden bezoeken voor de Bijbellessen. Vandaag hadden we drie klassen, met soms een pauze. In één van de pauzes gingen we naar een klas waar Patt vaker helpt als ze tijd heeft. Deze klas is een klas voor kinderen die moeilijk leren. Vandaag konden we helpen bij een groepje ,die namen bij een fietst moesten schrijven, zodat ze de belangrijkste namen van de onderdelen wisten. Het grappigste was dat er woorden op een bord stonden en dat de kinderen hieruit  moesten kiezen. Maar sommige woorden stonden niet aangewezen op de afbeelding van de fiets en sommige woorden waren niet aanwezig op de afbeelding. Hiervoor hadden we een perfecte oplossing, we zetten  alle woorden op het bord die op  de afbeelding staan aangewezen met een pijl en we tekenen in de afbeelding belangrijke woorden die op het bord staan. Zo zijn de afbeeldingen  en de woorden op het bord compleet. Zo konden de kinderen alles eenvoudiger invullen, wat voor hun een moeilijke opdracht was. Voor de middagpauze waren we klaar en gingen we samen met de kinderen op het schoolplein eten. Het verschil is dat er twee keer de bel gaat. De eerste betekend dat de kinderen gaan eten op de banken en niet op het speelterrein mogen komen. De banken staan voor de lokalen en in het midden is er een speelterrein waar de kinderen kunnen spelen. Bij de tweede keer mogen de kinderen op het speelterrein. Zo zorgen ze ervoor dat kinderen rustig eten. Na dit bezoek gingen we boodschappen doen en later de kranten bezorgen. Nadat we thuis waren ging Patt koken en ik ging het hout dat we gisteren had verzameld hakken. Anders is het te groot voor de kachel. Na dit alles gingen we eten en de avond vullen met gesprekstof en de spullen pakken die nodig zijn voor de track die we morgen en overmorgen gaan lopen. Ja ja, Wilma (Patt haar vriendin), Marie (de dochter van Wilma), Patt en ik gaan morgen naar Lake Waikaremoana om daar naar hut Whanganui te wandelen en daarna naar de auto die op het volgende punt staat. Dus vroeg naar bed om goed te slapen voor de track.