Vrijdag 14 september

14 september 2012 - Whakatane, Nieuw-Zeeland

Dinsdag 11 september heb ik trouwens Kiwi’s gezien, dat was ik vergeten om te zeggen;). Dus als ik in Nederland ben, dan kan ik zeggen dat ik deze beesten heb gezien.

Mijn vaders zijn verjaardag, in dit land. Een paar uur later in Nederland. Het is best raar dat je weg bent met je vaders zijn verjaardag. Vandaag ging ik met de bus naar Whakatane, maar voordat ik daar aankwam had ik een tussenstop bij Rotorua. Hier moest ik ongeveer één á anderhalf uur wachten. Niet lang dus. In deze tijd kon ik verschillende dingen doen bij het informatiecentrum. Dat scheelt nogal in temperatuur, buiten is het fris. Het was bijna tijd om naar de bus te gaan en komt daar de vrouw van de receptie van de YHA in Rotorua de bieb binnen. Ze ziet me zitten en zegt hallo met mijn naam. Dat is erg grappig, ze kent mijn naam nog. Na deze ontmoeting is mijn bus gearriveerd en hoef ik nog maar drie uur te reizen. In Whakatane aangekomen is het middag en zoek ik de hostel waar ik wil overnachten. Dit keer had ik niet geboekt omdat de receptie in de ochtend nog niet open was. Het is namelijk zo dat je bij de hostel kan vragen of ze de andere hostel wil bellen om voor jou te boeken. Dat scheelt veel en is erg gemakkelijk. Na een wandeling had ik de hostel gevonden en ze hadden een slaapplek. Er was een andere oudere mevrouw die hier sliep. In de weekenden of tegen het weekend aan vertrekken veel backpackers naar grotere steden om daar uit te gaan en grotere activiteiten te bezoeken. Hierdoor is het rustiger in de kleinere steden. Daarnaast scheelt het dat het nu winter is. Vaak is er een betaalbare plaats waar je één of meerdere nachten kan slapen. Dit is ook hier het geval. De man van de hostel vertelde alles en gaf mij een kaart. Ik vroeg aan hem hoe ik lopend bij de Ohope beach kon komen. Hij liet mij het op de kaart zien en zei dat het twee en een half uur duurde. Later keek ik op de map en zag dat het een uur meer moest zijn maar ik zou het zien. Daarnaast vertelde hij mij dat er een bus reed. Dat is gemakkelijk als je weinig tijd heb. Snel naar het informatie centrum om naar de tijden te informeren want ik wil nog veel bezoeken in een dag tijd. Tja je blijft een Nederlander die plant en veel wil zien. Daar aangekomen ontmoet ik een zeer vriendelijke meid die mij alles wil vertellen. Ik besluit om nu eerst naar het museum / art gallerie te gaan, daarna naar de tuin en bieb. Bij de bieb is er gratis internet. Morgenvroeg ga ik naar het strand en bekijk dan of ik genoeg tijd heb om terug te lopen en hoe het weer is. Het zou gaan regenen. Bij het museum aangekomen was het behoorlijk zoeken naar de informatie. Binnen vroeg ik waar ik naar toe moest om wel bij de juiste ingang te komen. Ze vertelde me dat ze een nieuw museum aan het bouwen waren en dat het museum / art gallerie nu bij de bieb in was gevestigd. Dat werd dus terug lopen. Altijd goed voor de conditie. Het museum / art gallerie is klein en gaat over hoe de stad eerst was en een beetje over de Maori. Telkens is het leuk om de verschillen te zien tussen de steden. Na dit bezoek kon ik zo doorlopen naar de bieb, het was in hetzelfde gebouw. Hier kon ik mooi dingen op internet zoeken, zoals activiteiten die ik graag wil ondernemen. Het is alweer vijf uur in de middag en ik loop naar de Botanische tuinen. Het was heerlijk om langs het water te lopen en weer nieuwe tuinen te zien. O[ de weg terug besluit ik om langs een bloemenwinkel te gaan die ik op internet gevonden had en te kijken wat het voor soort winkel het is en hoe laat die morgen open is. Onderweg naar de winkel zie ik de zon ondergaan en ga toch maar eerst naar het water om dit te bezichtigen. Bij de winkel aangekomen zie ik dat het een kleine winkel en niet veel bijzonders is. Het lijkt op de vele andere winkels die ik heb gezien. Dat is niet de moeite waard om morgen weer te zien. Terug bij de hostel vraag ik of het mogelijk is om eerder uit te checken en of het er een mogelijkheid is om mijn tas hier te laten staan. Dit kon ook bij de informatiecentrum maar dan kon ik niet naar het strand wat ik graag wou. Dit was gelukkig geen probleem en kon zo starten met koken. Hier ontmoet ik de vrouw die op dezelfde kamer slaapt en heb een kort gesprek. Zo gaan we op tijd naar bed om de volgende ochtend naar het strand toe te gaan.