Donderdag 13 september

13 september 2012 - Taupo, Nieuw-Zeeland

’s Ochtends vroeg bel ik om zes uur de organisatie van de Crossing op voor de weersvoorspelling. Dit moet je altijd doen voordat je vertrekt. Het is mooi weer en ze vertellen dat een gedeelte van de Crossing niet toegankelijk is in verband met gevaar. Dat wist ik al, want de receptie had dit gisteren al verteld. Na een goed ontbijt wacht ik op de bus die om zeven uur zou arriveren. Nou na kwart over zeven was de bus er nog niet en denk ik dat het te gevaarlijk is om de Crossing te wandelen. Dit is vaker het geval, voornamelijk in de winter, want het weer kan er snel veranderen. De vrouw van de receptie belt er naar de organisatie en jawel het is te gevaarlijk om het vandaag en deze hele week te lopen. Dan gaan we vandaag naar de lake en de dam. Er zijn zoveel dingen die je wilt zien, dus je kunt zo veranderen. Laia spreek ik ondertussen en vertelt mij dat ze naar Huka Falls en Craters of the moon wilt en aan de receptie heeft gevraagd voor vervoer. Dit doe ik dan ook want dan kan ik ook lopen naar de dam en dat scheelt mij veel tijd en kan ik vandaag alles zien. Voordat we daar naar toe gaan wandeling we samen naar de lake. Het is een geweldig uitzicht en we hebben geluk omdat we erg vroeg zijn en de lucht nu mooi is. Als we bij de hostel aankomen moeten we even wachten totdat ons vervoer er is om naar de Craters te gaan. Daar aangekomen maken we een wandeling van ongeveer een uur en hebben we een verbluffend uitzicht en zien we modderpoelen, hot poelen en craters. Het is zo raar om de stoom te zien in de natuur met de kleuren in de craters. Ben ik blij dat ik dit kan zien. Bij de uitgang lopen we samen naar de Falls. Onderweg komt een man van de craters op een quad aan en vraagt aan ons of we mee willen naar beneden. Dat slaan we niet af en gaan zo met volle vaart naar beneden. Beneden hoeven we een klein stukje te lopen om naar het uitkijkpunt te lopen en vervolgens naar de Falls.

aaDit is de andere kant dan wat ik gisteren heb gezien, dus kan ik zo ook dit zien. De Falls zijn bekeken en Laia gaat terug en ik wandel door naar de dam. Deze wandeling van twee uur is de moeite waard. Hier dendert het water nog meer en het is een mooi verschijnsel. Het water is overigens erg blauw en helder. Als ik alles heb gezien bel ik de mevrouw van de bus op om me op te halen. Ze zet me bij de hostel af waar ik spullen pak om naar de bieb te gaan om dingen uit te zoeken. Onderweg ga ik langs winkels en natuurlijk een bloemenwinkel. Dit is een gezellige zaak, maar niet zoals wij de bloemenwinkels kennen. Hier doen ze veel meer aan cadeau artikelen en andere artikelen. De bloemen en planten zijn maar een klein gedeelte van alles. Wat opvallend is, is dat deze zaak gezellig is aangekleed en niet kaal is. Hier heb ik een gesprek over de bloemenbusiness hier en in Nederland. Hier kopen de mensen niet snel bloemen. Alleen voor speciale gelegenheden en verder niet veel. Met één persoon in de winkel kan je het vlot af. De bloemen die je voornamelijk ziet zijn Freesia’s, Gerbera’s, Chrysanten, Astrantia en Lelie’s. Na het gesprek vervolg ik de weg naar de gardens. In veel plaatsen zijn gardens en er zijn veel verschillen. Deze garden is nog niet op zijn mooist, maar er valt altijd wat te zien. Nu kan ik nog interneten in de bieb voordat ik met Laia die hier ook is terug ga naar de hostel. Zo is er weer een dag voorbij.