Maandag 8 oktober

8 oktober 2012 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Het Te Papa museum ging ik vandaag bezoeken. Dit is het grote nationaal museum. Het heeft zes verdiepingen en zeker een dag bezoek waard. Er waren veel verschillende elementen om te zien. De verschillende thema’s/elementen waren onder andere:Natuurverschijnsels (aardbeving, vulkaanexplosie en waterramp);

·         Bos en water;

·         Bos stadswandeling;

·         Maori;

·         Emigratie periode;

·         Uniformen;

·         Historie Wellington;

·         Wereld oorlog.

Zelf was ik hier de hele dag en heb veel geleerd en vooral inspiratie op gedaan. Grappig was wel dat bij het thema natuurverschijnselen een huisje was, waar een aardbeving na gebootst werd. Het was een unieke ervaring die je met beide benen op de grond zette. Verder was er een 3D film te zien bij het zee thema. Hiervoor heb ik een mooie bril uitgekozen, die ik eigenlijk mee naar huis wilde nemen. In het museum was er ook een kort filmpje te zien waar je de basis in echte spullen zag en  de mensen die het verhaal vertelden werden  geprojecteerd. Dit was echt komisch om te zien. Dit had ik gister in het museum voor de eerste keer gezien. Verder was er een andere film waarvoor je je moest inschrijven, die ging over een winkel, dit was de opstelling; Er waren verschillende stoelen en de winkel was een tweede hands winkel die erg geordend was, dus niet. Het verhaal startte bij de winkel opening en nadat het sloot, begon het verhaal. Tijdens de film leefden er verschillende objecten in de winkel. Het hele museum was leuk om te bezoeken. In de etalage van het museum waren enkele Wow event kostumes te zien. Dit is een meerdaagse event, die momenteel aan de gang is. Het is een wedstrijd voor aparte kostuums. Er is een modeshow met alles er op en er aan waar alles wordt getoond. Op het laatst worden de prijzen uitgereikt. Het is een hele happening. De kostuums zijn niet standaard, je kon alles verwachten. Gaaf en inspirerend om te zien. Het event begon eerst in Napier (Noordereiland), maar toen dit te klein werd kwam het deze kant op. Het is alweer aan het einde van de middag en het regent. Helaas kon ik hierdoor de Victoria berg niet opklimmen voor het uitzicht. Dus liep ik naar het hostel. ’s Avonds ga ik op tijd naar bed om morgen met de ferry naar het zuidereiland toe te gaan.