Dinsdag 11 september

11 september 2012 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

’s Ochtens besluit ik naar Te Puia te lopen. Dit is ongeveer een uur lopen vanaf de hostel. Dit is een park met verschillende geysers, heet water bronnen en modderpoelen. Daarnaast valt de Maori cultuur hier te vinden. Voor 9 uur wil ik er zijn, omdat dan de rondleiding begint. In de rondleiding hoor ik weer nieuwe dingen. Hier een opsomming van enkele.

• Het zien van Kiwi’s (de dieren wel te verstaan);
  • Dat de Maori’s 70 goden hebben;
  • Dat veel Maori’s de overstap maken naar het Christendom;
  • De goden veel overeenkomsten hebben met de Egyptisch goden, zoals Ra (zonnegod);
  • Dat Maori’s nog niet precies weten waar ze vandaan komen. Veelal denken ze Amerika en misschien Taiwan;
  • Maori’s geloven dat als lava en magna op het land komen, geisers, hotpoelen en modderpoelen ontstaan;
  • Er veel vogelveren en planten (Flex) in kleding, manden en andere producten verwerkt worden;
  • Dat er nu nog weef- en beeldhouwscholen zijn om de jeugd deze aspecten van de Maori cultuur te leren;
  • De plant Flex een erg flexibele en vreemde plant is, die je bijna overal ziet;
  • Dat de waiata plant erg raar is. De mannelijke plant hiervan is harder en prikkelig en de vrouwelijke plant is zacht;
  • Ijzervaren wordt gebruikt als matras om op te slapen door de Maori’s;
  • Dat de modder uit de modderbaden afgekoelt worden gebruikt in badhuizen om een mooiere lichaam te krijgen.

De rondleiding is afgelopen en zodoende kan ik naar een voorstelling van Maori’s in het ontmoetingshuis. Er zijn dansen te zien en liederen te horen. Soms is het erg lachen om te zien wat ze doen en je ziet dat ze er plezier in hebben. Ook leren de mannen en vrouwen een dans. De mensen van de voorstelling kiezen mensen uit om dit te leren, hier ben ik de pissang en moet ook het podium op om een dans te leren. Het ging best goed en we hebben veel gelachen met elkaar. Na de voorstelling heb ik rustig in het park kunnen wandelen en alles goed bekeken en uiteraard gefotografeerd. Gelukkig heb ik nog tijd om het laatste deel van het museum goed te kunnen bekijken en zo is de dag alweer voorbij. Tja helaas kan je ’s avonds niet ergens naar toe omdat het te gevaarlijk is. In de avond ontmoet ik Laia weer en ga ik uiteindelijk slapen.