Woensdag 31 oktober

31 oktober 2012 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Voor de middag heb ik een wildlife tour geboekt. Zo heb ik ’s morgens de tijd om naar de chocolade fabriek en bierbrouwer te gaan. De chocolade fabriek is van het bekendste merk van Nieuw Zeeland: Cadbury world. Tijdens de tour krijg ik informatie over hoe de chocolade wordt gemaakt en krijgen we ondertussen een paar kleine reepjes. Deze tour is zeer druk (-;, met twee andere wordt ik rondgeleid. Dat komt waarschijnlijk omdat het de tweede tour is op de dag en het is nog ochtend. Na onze tour is het veel drukker. Een andere mogelijkheid is, dat mensen niet met mij in de groep wilden. Het is zeer gezellig met ons vieren inclusief gids. Een moeder of een begeleider en een man met geestelijke beperking zijn mee, wat zeer hilarische momenten opleverde. Het is een aanrader om te doen. Erg ontspannend en grappig om te zien. De brouwerij is van ook van een Nieuw Zeeland beste merk. Dit is Speight’s brewery. Tijdens de rondleiding krijgen we alles te zien van het begin tot het eind. Tot slot eindigen we in het café waar we tijd hebben om de verschillende soorten te proeven. Wat erg is dat. Het is een goed biertje en er zit wel degelijk verschil tussen de biersoorten. De normale pilsner met appelsmaak vind ik persoonlijk het lekkerste. De andere hadden een typische smaak waarvan je moet houden. Na alles te hebben geproefd is er een brandalarm. Alles wordt rustig gepakt en ik pak mijn tas uit het kluisje. Het is een oefening, vandaar dat iedereen rustig is. Het is geen verrassing, want de vorige dag is er blijkbaar dezelfde oefening alleen dan aan de overkant van de straat geweest. Ja dan kun je dit verwachten. Nadat alles weer veilig is verklaard ga ik nog even kort naar binnen. Vervolgens loop ik terug via een kerk om zo naar mijn hostel te gaan om snel alle spullen te pakken, te eten en zo klaar te zijn voor de wildlife tour. De bus is laat, maar dat wordt dubbel en dwars goed gemaakt. Tijdens de tour zien we zeeleeuwen, pinguïns, schapen en verschillende vogels. Erg bijzonder om te ervaren en zo wordt de camera weer goed gebruikt. Wat bijzonder om deze dieren van dichtbij te zien. Van zo ongeveer een meter of tien. We boffen helemaal omdat we Albatrossen kunnen zien. Dit hadden we niet gedacht omdat er niet veel wind is. Albatrossen vliegen namelijk alleen als er veel wind is. Ook hebben we een snelle kans om een blauwe pinguïn te zien. Dit is zeer bijzonder, ze komen normaal pas in de avond terug naar het land. Maar deze pinguïn is meegezwommen met een geel-oog pinguïn en ontdekt pas op het stand dat het niet zijn soort was en duikt de zee weer in. Grappig is dat we een aanvaring tussen een pinguïn en een schaap zien. Dat is lachen. De schapen willen langs de pinguïn, maar bij het lammetje vindt de pinguïn het niet meer goed en zegt er wat van. Dit is een hilarisch gezicht. Ook waren er gelukkig zeeleeuwen die met elkaar speelden. Normaal liggen ze alleen, maar nu zaten ze te spelen wat aangenaam is om te zien. Het is laat in de avond geworden en later dat gepland, gaan we snel naar huis. Dit is ongeveer een uur á twee uur rijden. Bij het hostel aangekomen internet ik nog snel en zie in mijn mail dat de hostel waar ik naar heb gemaild vol is. Nu moet ik de volgende ochtend snel andere hostels bellen, want er zijn niet veel hostels in deze plaats (Ashburton). Gelukkig kan ik altijd uitwijken naar Christchurch. Dit is namelijk de enige mogelijkheid om richting Lake Te Kapo en Mount Cook te gaan, waar ik in het weekend naar toe wil. Dat is morgenvroeg aan de beurt.