Maandag 29 oktober

29 oktober 2012 - Invercargill, Nieuw-Zeeland

’s Ochtends haalt de bus mij op van het hostel om naar Invercargill toe te gaan. De chauffeur vertelt mij dat ik onderweg moet overstappen, maar dat komt goed zegt hij. Na een uur kom ik bij een klein gehucht aan. Hier moet de andere bus komen en dus moet ik overstappen. Na een half uur komt de bus eraan. De chauffeur vraagt aan mij of ik naar Te Anau moet, nou daar kom ik net vandaan. En ik zeg dat ik naar Invercargill moet. Loop maar met mij mee, de bus staat voor. Tja dat kon ik niet zien en niet weten. De chauffeur had aan mij verteld dat die op dezelfde plek zou komen. Gelukkig komt alles goed en zo kan de reis worden vervolgd. De chauffeur van deze bus vraagt waar ik verblijf en zegt dat hij mij daar wil afzetten. Dit doen sommige chauffeur en dat is zeer handig. Dat scheelt weer lopen met alle tassen. Onderweg vraagt hij wat ik ga doen en vertel dat ik naar het museum, gallerie en de tuinen wil. Dan breng ik je wel weer terug als je de tassen hebt afgezet bij je hostel, zegt hij. Dat waardeer ik zeer en maak daar natuurlijk gebruik van. Weer terug bij het museum en gallerie waar ook het informatiecentrum is ga ik naar binnen. Het is een redelijk groot museum voor zo’n kleine plaats. Er is van allerlei soorten kunst te zien en het museum gaat voornamelijk over Invercargill en de omgeving. Dit is interessant om te zien, zo weet je gelijk wat voor soort plaats het is. Ook komt Stewart island aan bod met de andere eilanden. Er zijn verhalen hierover te zien en te lezen. Daarnaast komt ook de natuur aan bod, erg boeiend om te zien hoeveel verschillen hierin te zien zijn. Wat ik nog niet wist is, dat de eilanden mee hebben geholpen bij de oorlog om zo boten op zee in de gaten te houden. Als er wat te zien was, dan werd dit direct gemeld aan het vaste land. Als laatste zijn er Tuatara’s te zien. Wat een mooie beesten blijven dat. Na alles te hebben gezien loop ik naar buiten waar de tuinen en Queens park zich bevonden. Er zijn er verschillende, zoals de Rhododendrontuin, Rozentuin, rotsentuin, Chineesetuin en Vogeltuin. Bij de vogeltuin heb ik nog een interessant gesprek, deels gefilmd natuurlijk. Alle tuinen zijn bekeken en de wandeling wordt vervolgd naar een ander park. Dit is een soort van bos en regenwoud. Het Anderson park is even verderop, dus loop ik daar naar toe. In dit park is een artgalerie die zeer mooi moet zijn. Wat blijkt, de artgallerie iss momenteel gesloten vanwege verbouwing. Nou ja de wandeling van meer dan een uur was goed en ik heb leuke dingen gezien. Zo keer ik weer terug. In het centrum aangekomen ga ik naar de watertoren, de winkels, kerken, bioscoop en nog meer. Dit alleen om deze te bekijken. Tegen de avond keer ik weer terug naar de hostel om eten te koken, te internetten en andere bezigheden te doen.