Maandag 22 oktober

22 oktober 2012 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

In de ochtend ga ik samen met Gerard en Trudy richting de optocht en maken we onderweg een stop in Cromwell om hier een bakje te doen. Het is vandaag de dag van de arbeid en zo is bijna alles gesloten. Voor het vertrek naar Cromwell rijden ze nog door vallei en vertellen ze mij veel over het gebied. Ze waren hier al vaker geweest en lopen vaak meerdaagse wandelingen. Cromwell en Clyde zijn kleine gehuchten die een goudmijn verleden hebben. Momenteel is dit niet meer het geval, maar het is wel in de oude staat gebleven iets dat zeer interessant is. Wat Gerard en Trudy mij vertellen is dat de oude stad Cromwell onderwater was gezet om zodoende natuurlijk energie te kunnen maken. Nieuw Zeeland heeft namelijk veel natuurlijke energieopwekkers, die te bezichtigen zijn. Hier willen ze niet aan kerncentrales beginnen. De optocht is grappig om te zien. Het zijn voornamelijk oude voertuigen met een paar versierde wagens. Ook was er een huis op wielen te zien. Dit doen ze hier vaker. De mensen verkopen de grond maar nemen het huis mee om zich zo weer ergens anders te gaan vestigen. Op weg naar Queenstown stoppen we nog bij een dam, waterval en de beruchte plaats om te gaan bungy jumpen. Gerard en Trudy zetten mij bij de hostel af en zo nemen we afscheid. Het was erg leuk om met hun zo van alles te doen. Nu kan het avontuur verder gaan in Queenstown. Deze plaats is bekend om zijn diverse activiteiten. In het hoogseizoen is het hier super druk. De plaats heeft voornamelijk souvenirwinkels, boekingswinkels voor activiteiten en cafés. Zelf loop ik nog langs een kerk en bekijk deze van binnen. Het is altijd grappig om de bloemstukken in de kerken te zien. Dat is heel anders dan in Nederland. Mijn wandeling gaat verder naar de Queenstown tuinen die veel mensen aanraden. Zelf zijn mijn verwachtingen niet vaak hoog om teleurstellingen te voorkomen. Dit is omdat wij Nederlanders al veel gewend zijn en omdat de natuur nog niet in bloei is en vaak zie je dan allen de plant. Een voorbeeld is de Roos die je dan zonder bloemen ziet. Zelf moet ik eerlijk bekennen dat het me meevalt en de wandeling veel te bieden heeft. Heerlijk door de naaldbossen die ik nog niet veel vaker had gehad met een schitterend uitzicht op de bergen met sneeuw en het water. Het is al weer laat geworden en dus ga ik terug naar het hostel. Het slaap ik met zeven andere meiden op een kamer waar de bedden erg kraken als je op de stappelbedden klimt en er vanaf gaat. Erg leuk voor in de avond of in de ochtend. Het hostel