Donderdag 6 september

6 september 2012 - Thames, Nieuw-Zeeland

Om half vier vertrekt mijn bus naar Coromandel. Dit is overigens een Intercitybus en niet de Nakedbus, waar ik mee reis. Dit komt omdat de Nakedbus alleen in de zomer naar Coromandel rijdt in verband met het toerisme. Nu heb ik dus meer dan een halve dag tijd om naar de Orchideeën en vlindertuin te gaan. Om daar te komen moet je een stuk lopen of een auto hebben om er naar toe te rijden. Maar die heb ik niet en huren is duur. Na een wandeling van ongeveer een uur ben ik bij de tuin aangekomen. De tuin is bij een camping. Na even zoekwerk heb ik het gevonden. Wat blijkt, het is in een kas, die achterop de camping staat. De camping is lichtelijk uitgestorven en oogt oud. Bij de ingang aangekomen ben ik de eerste bezoeker. Heel fijn, dan kan je rustig lopen en foto’s maken, zonder dat je lang moet wachten, zodat er niemand bij de foto’s op komt te staan. In de kas aangekomen, moet de camera eerst wennen aan de hoge luchtvochtigheid en temperatuur. Als dit is gebeurd kan ik foto’s maken van de prachtige vlinders. Wat zijn er veel in zo’n kleine ruimte, want het is geen grote kas. De kas zelf is aangekleed met planten en decoratie wat er mooi uitziet. De Orchideeën zijn her en der geplaatst en zijn op zijn mooist. Het was een plezier om naar alles te bekijken, echt gaaf die kleuren en de vormen. Ik verveel me geen moment. Tegen de middag ga ik weg en op de terug weg ga ik nog langs bij een artgalerie bij het dorpje waar de tuin zich bevindt. Want dat was niet in Thames zelf. In Thames weer aangekomen ga ik nog naar een paar winkels, waaronder natuurlijk bloemenwinkels. Voor vertrek snel naar de Mc Donalds om gratis te kunnen internetten. In de bus zitten niet veel mensen, totdat we langs de highschool komen. Veel kinderen stappen in. Deze kinderen worden op verschillende plaatsten langs de route afgezet, want ze wonen zelf niet in Thames. In Coromandel aangekomen is het bijna vijf uur. Helaas red ik het niet om op tijd bij de Informatiecentrum te komen om een kaart te halen. De winkels hier sluiten om half vijf of vijf uur in verband met de wintertijden. In de zomer zijn ze langer open. Gelukkig is de supermarkt tot zes uur open. In de steden is dit tot zeven of tien uur, dat is een stuk eenvoudiger. Terug bij de hostel merk ik dat het verdraait rustig is. Er is een jongen is en later komt een meisje binnen. Iedereen heeft een eigen slaapkamer, dus heerlijk slapen en niemand wakker maken. Na in de gezamenlijke woonkamer te hebben tv gekeken is het bedtijd.